Advertisements

Rupert Murdoch’s 21st Century Fox Buys Remaining U.K. Sky Stake

The flag of the Twenty-First Century Fox Inc is seen waving at the company headquarters in the Manhattan borough in New York

The flag of the Twenty-First Century Fox Inc is seen waving at the company headquarters in the Manhattan borough in New York June 11, 2015. REUTERS/Eduardo Munoz/File Photo

NEW YORK/LONDON (Reuters) — Rupert Murdoch’s Twenty-First Century Fox Inc. has struck a preliminary deal to buy the 61 percent of British pay-TV firm Sky PLC it does not already own for around $14 billion, five years after a political scandal wrecked a previous bid.

The proposed offer of £10.75 a share in cash, which is backed by Sky’s independent directors, would strengthen the position of James Murdoch — who is both chief executive of Fox and chairman of Sky — in his 85-year-old father’s media empire.

People familiar with the matter said Fox had pounced after Britain’s vote to leave the European Union in June sent the pound down about 14 percent against the U.S. dollar and Sky’s share price tumbling.

Owning Sky would give Fox, whose cable networks include Fox News and FX, control of a pay-TV network spanning 22 million households in Britain, Ireland, Austria, Germany and Italy.

It would also be the latest deal to marry distribution with content after AT&T Inc. announced an $85 billion bid to buy Time Warner Inc. earlier this year. While Sky does produce some of its own content, including in news and sport, the deal would give Fox full ownership of a wider distribution platform in Europe.

“Fox has always seen its 39 percent stake in Sky as an unnatural state of being and has long been trying to buy full control,” a person familiar with the deal said.

“Now it was the perfect moment. With the weak pound [and lower stock price], Sky has become 40 percent cheaper and the government is supportive of almost any investment in Britain.”

Rupert Murdoch’s previous attempt to buy Sky through his News Corp. business provoked uproar among some U.K. politicians, who said it would give the billionaire owner of The Sun and The Times newspapers too much control over the country’s media.

That bid collapsed in 2011 when Murdoch’s U.K. newspaper business was engulfed in a phone hacking scandal that intensified political opposition, resulted in a criminal trial and led to the closure of his News of the World tabloid.

Liberum analysts said Friday’s proposal was likely to have an easier ride, partly because News Corp. has now separated from Fox, which means the bidding firm no longer owns U.K. newspapers, and because there are no competition issues….(read more)

Source: The Japan News

Advertisements


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.